Casă, dulce casă. Locul în care ne petrecem o mare parte din viață- mai ales în ultima vreme, când și job-ul s-a mutat acasă. Îți aduce acest loc bucurie, te încarcă?… sau adeseori te obosește prin faptul că trebuie sa faci ordine și curățenie? Ți s-a întâmplat vreodată sa faci ordine nebunește, ca sa constați ca în scurt timp casa sau locul de lucru sunt din nou în neoranduiala? Atunci you should work smarter, not harder.
Experții în organizare spun ca o reorganizare de impact a casei antrenează și schimbări corespunzătoare ale stilului de viata și ale perspectivei. E ceva care schimba viata.
Un spatiu organizat și ordonat poate avea o mare influenta asupra stării de bine, prin energie, motivare și satisfacție. Pinterestul e de mare ajutor, însă cel mai mult ne poate ajuta un Professional Organizer. Așadar, mai jos câteva răspunsuri de la un expert în domeniu.
- Care sunt efectele negative ale spațiilor încărcate și dezordonate, asupra noastră?
Pentru a raspunde la intrebarea asta, propun sa facem un simplu exercitiu de imaginatie.
Inchide ochii si imagineaza-ti ca te afli intr-o incapere intunecata, cu obiecte puse la intamplare in orice colt sau spatiu liber al incaperii, pe dulapuri e plin de cutii de 4 tipuri, in care nu vezi ce se afla, capacele nu sunt potrivite pe cutii, e un aer inchis. Ai vrea sa stai putin jos, insa fotoliul e si el plin de haine si plase, te cuprinde un sentiment urat si preferi sa parasesti camera.
In concluzie, un spatiu incarcat si dezordonat ne creeaza senzatia de panica, am scapat de sub control obiectele care ar trebui sa ne dea o stare de bine, în schimb avem parte de stres si frustrare.

- Ce beneficii ne aduce un spațiu curat, organizat, simplu?
Voi continua exercitiul inceput la intrebarea anterioara. Imagineaza-ti ca intri intr-o camera frumoasa, aerisita, luminoasa, cu hainele impaturite si asezate frumos la locul lor, cauti o pereche de cercei pe care sa ii asortezi la rochia neagra, stii exact unde sa mergi, fara sa pierzi timpul in a cauta in sertarul cu “de toate”. Iei loc pe fotoliul frumos pe care il ai in camera si te relaxezi. Ai un sentiment de usurare, nu e asa? Volumul mare de obiecte nu mai apasa pe tine si poti pasi cu incredere in camera.
Un spatiu curat si organizat frumos ne da o stare de spirit foarte buna, asta ca sa nu mai zic de timpul economisit in cautarea sosetelor albastre, de exemplu, sau a bluzei rosii. Este creat un sistem de organizare care ne ajuta sa gasim mult mai repede orice cautam. Intram in camera cu un vibe bun, nu ne apuca nervii ca nu gasim anumite lucruri sau ca sunt mototolite.

- Cu ce începem să facem schimbări?
In primul rand, trebuie sa ne dorim sa iesim din starea aia urata care ne creeaza doar frustrare si agitatie pentru ca avem o casa dezorganizata. Apoi, ne luam inima in dinti si incepem organizarea casei. Specialistii recomanda sa facem asta intr-un timp cat mai scurt, nu sa ne intindem pe 3-4 luni pentru ca pierdem din motivatie.
Asadar, sa ne concentram pe haine acum. Scoatem toooate hainele (mai putin cele din cosul de rufe) si facem un “munte” de haine in mijlocul camerei. Apoi luam fiecare haina la mana si decidem daca o pastram sau nu. Dupa ce am terminat cu sortarea, le asezam pe cateva categorii, asa cum ne este noua util. Pastram la indemana hainele de sezon, cele extra sezon se pot depozita in spatele dulapului sau in cutii. In final le asezam in dulap, gasind sistemul cel mai potrivit pentru noi. Sunt cateva tehnici de impachetare foarte faine, pe care le puteti gasi pe Youtube, cum ar fi metoda KonMarie.
Pentru bucatarie, baie, dormitor cea mai buna soluție e folosirea cutiilor/obiectelor de transparente de depozitare în funcție de categoriile create.
Metoda KonMari este un mod simplu, inteligent și eficient de a alunga definitiv dezordinea din casă. Începe prin a arunca. Apoi organizează-ți minuțios spațiul, complet de la un cap la altul. Dacă adopți aceasta strategie, nu vei mai avea niciodată dezordine. Este vorba de trei principii de baza: Simplifica, Organizează și Depozitează.
- Cum menținem organizarea in timp?
Totul tine de mindset. Stim cat de rau a fost cand lipsea organizarea in casa noastra, acum dupa ce am muncit atat de mult ca sa o obtinem, de ce sa nu o intretin? Daca tot am alocat un loc pentru fecare obiect din casa, de ce sa nu il pun exact acolo si aleg sa il las aruncat undeva ca il pun mai tarziu?
- Exista specialiști/Consultanți in organizare?
Poate ai fi surprins sa aflii ca DA, exista specialisti in organizarea casei si birourilor. In Romania avem consultanti in Bucuresti, Cluj si Sibiu. E un domeniu mai nou dar care incet, incet prinde amploare. Poate te vei intreba de ce e necesar sa apelezi la un Professional Organizer ca sa iti organizeze bucataria, biroul, atelierul sau receptia. Pentru ca un PO vede lucrurile obiectiv, cunoaste metode si tehnici pentru a te ajuta sa scapi de obiecte care nu aduc valoare in casa ta, si sa fim seriosi, e ca mersul la sala de sport. De ce mergem la sala si platim abonament, cand putem si singuri sa facem exercitii si nu ne costa nimic? Pentru ca faptul ca un specialist te indruma, te motiveaza sa faci lucrurile ca la carte 🙂
Atunci când spațiul din casa este ordonat nu mai simțim nevoia de a ne concentra pe ceea ce e în afara, în exteriorul nostru asa ca putem acorda importanta interiorului nostru, stării noastre și nevoilor sufletești.
Mai jos câteva link-uri de ajutor:
KonMari Tips&Tricks
https://konmari.com/category/tidy-tips/
The Home Edit
Tyding up with Marie Kondo